Per-Anders Forstorp & Brian Palmer George W. Reinfeldt Konsten att göra en politisk extreme makeover

“En stor liten bok, med större densitet än allt annat som hittills har skrivits om det pånyttfödda högerpartiet.” Åsa Linderborg i Aftonbladet

”Det kom en rad böcker om Reinfeldt före valet. De framställde honom närmast som en duktig medelmåtta. Men en av böckerna visade på något mycket intressantare. Det var George W. Reinfeldt. Där visade författarna hur mycket av Bushs slagord och kampanjstrategier som Reinfeldt anammat.” Sven-Eric Liedman i OBS Kulturkvarten

Inför presidentvalet i USA år 2000 tillkännagav George W. Bush sin politiska pånyttfödelse. Han hade blivit omvänd till en medkännande konservativ och sade sig nu vilja försvara den vanliga arbetaren.

År 2003 tillkännagav Fredrik Reinfeldt en liknande politisk pånyttfödelse. Mannen som tidigare hade föraktat välfärdsstaten så att mycket att han jämfört den med pest, smittkoppor och Aids förklarade sig nu vara dess främsta försvarare. Och moderaterna sade sig nu vara det nya arbetarpartiet.

Vad Bush gjorde och Reinfeldt nu försöker göra är att åstad­komma en politisk extreme makeover. Hittills har denna helomsvängning gått hem också i Sverige.

Per-Anders Forstorp och Brian Palmer visar i George W. Reinfeldt Konsten att göra en politisk extreme makeover att de nya mode­raterna bakom fasaden är förvillande lika de gamla. Även ledande moderater medger att förvandlingen mera handlar om retorik.

Författarna visar också att moderaternas valkampanj som sköts av en filial till världens största PR-byrå har stora likheter med de amerikanska republikanernas. Även Reinfeldt själv har medgivit att han hämtat inspiration från Bush.

Den nya politiska kultur som Fredrik Reinfeldt representerar kan få konsekvenser inte bara för det kommande valet. Om politiska partier i symbios med inflytelserika medier och reklambyråer slår ut det seriösa politiska samtalet och lyckas med att sälja in sina politiska budskap då är demokratin hotad.

PER-ANDERS FORSTORP är lektor och docent i kommunikation på KTH. Han forskar om moralisk, politisk och rättslig kommunikation. Tidigare har han varit verksam vid Linköpings universitet, UCLA och University of Iowa.

BRIAN PALMER är amerikansk social­antropolog verksam vid Teologiska institu­tionen på Uppsala universitet. 2002 fick han pris som Harvard­universi­tetets bästa lärare. Han har skrivit doktors­avhandlingen Wolves at the Door: Existential Solidarity in a Globalizing Sweden och varit redaktör för boken Global Values 101 (Beacon Press 2006) baserad på hans Harvardkurser. Brian Palmer var sommarpratare i Sveriges Radio 2004.

Beställ boken direkt eller beställ fler böcker på en gång

Porto debiteras efter postens tariffer.

6b707b9ab75e9b
Beställ Karnevalpris 99 kr (Ordinarie pris 190 kr)
ISBN: 9789197603140

Hft. 137 s. Utgivningsår 2007

Alla böcker: